Op Sprout staat een aardig artikel over acquisitie. Ofwel in 6 stappen zou het mogelijk moeten zijn om meer klanten te werven. Dat klanten werven niet eenvoudig is en echt een vak is wordt naar mijn idee zwaar onderschat. Het is immers lastig om in te schatten waarom degene aan de andere kant van je tafel bepaalde keuze’s maakt. Is het de prijs, kwaliteit, toegevoegde waarde, aandacht of het product of de dienst? En hoe serieus is de koper? In welke fase van het koopproces zit deze persoon of organisatie? Oriënterend? Al besloten om te kiezen voor een andere leverancier? Wie zou hij of zij nog meer gevraagd hebben? Of nog mooier; is degene die aan de andere kant van de tafel zit wel de uiteindelijke beslisser? Kortom acquistie plegen is geen eenvoudige opgave. En als je de klant voor je hebt gewonnen, moet je natuurlijk je afspraken nakomen en ook uitstekende service verlenen.
Een paar dingen staan vast. Blijf altijd jezelf en authentiek. Zoek ook naar partijen waar je zelf bij past. Dat vergroot de kans op succes. Oprechte aandacht is het meest belangrijk. En leg het niet te dik er bovenop dat je graag zaken wlt doen. Dat zal de potentiële koper altijd al begrijpen. Deze vraagt zich steeds af waarom hij of zij nu juist voor jou moet kiezen. Met andere woorden wat maakt je uniek? Waarmee onderscheid je je van anderen? In het artikel van Sprout staan naar mijn idee aardige tips over acquisitie.
Klik hier voor het volledige artikel.